Historisch familiebedrijf begeleiden naar succesvolle e-commerce

Bron: Sterck magazine

Ooit verkochten ze de eerste radio in de streek, vandaag zet Huis A. Suys de stap naar een webshop. Het zegt iets over de flexibiliteit van dit familiebedrijf pur sang, dat dankzij de ondersteuning van ProfitPlus een geschikt ERP-pakket integreert om de wisselwerking tussen de fysieke winkel en de online verkoop optimaal te faciliteren.

Huis A. Suys dateert van 1883 (!). “We zijn een familiebedrijf van de vijfde generatie, dat nog altijd op de oorspronkelijke locatie actief is”, verklaart Diederick Degryse, die de zaak samen met moeder Anne-Marie Suys runt. “Aanvankelijk lag onze focus op sanitair, huishoudartikelen en geschenken, vandaag zijn we voor de B2B-markt uitgegroeid tot een advies- en aankooppunt voor ijzerwaren, gereedschappen, bevestigingsmaterialen, sloten en sleutels, werkkledij en tuingereedschap.”

 

Aankoopgroepering

Gedurende die veertien decennia bleef Huis A. Suys slim inspelen op de veranderende noden van de markt. Daarom besliste Diederick ook om werk te maken van een webshop. “In functie daarvan, hadden we nood aan een nieuw ERP-pakket”, gaat hij verder. “Vijf à zes andere leden van onze aankoopgroepering Asamco getuigden over hun positieve ervaringen met ProfitPlus. Dat gaf ons sowieso al wat vertrouwen. Bovendien is ProfitPlus gevestigd in Kortrijk, vrij dichtbij onze vestiging in Lauwe. Een lokaal verankerde speler vond ik cruciaal voor de implementatie van een ERP-pakket, vermits dat heel regelmatige bijsturingen vraagt.”

In de zomer van 2022 begon de implementatie van de modulaire ERP-oplossing van ProfitPlus voor productie- en handelsbedrijven. “Deze oplossing beschikt over een aantal essentiële basismodules, onder meer voor boekhouding, facturatie, aankoop-, stock-, order- en documentenbeheer, verkoop, enzovoort”, pikt Rhune Duyck, marketingverantwoordelijke bij ProfitPlus in. “De volledig geïntegreerde e-commerce-module zorgt ervoor dat de webshop naadloos meedraait in de dagelijkse flow van de onderneming. Zo’n geïntegreerd pakket is absoluut noodzakelijk om te vermijden dat online en offline verkoop naast elkaar zouden werken.”

Databerg

Uiteraard functioneert een ERP-systeem niet vanaf de eerste dag vlekkeloos. “Zo beschikken wij bijvoorbeeld over een gigantische databerg”, vervolgt Diederick. “Denk maar aan alle historische (verkoop)gegevens, informatie over de 25.000 verschillende referenties die we hier aanbieden, enzovoort. In nauw overleg met onze ‘business consultant’ bij ProfitPlus, zochten we naar goede oplossingen voor heel wat uitdagingen. Bijvoorbeeld: items komen hier per kg binnen, maar verkopen we per stuk (of vice versa). Dat zijn allemaal zaken waar het ERP-pakket rekening mee moet houden. Daarom is het erg belangrijk daarover regelmatig te communiceren. Er was even ook een probleem op het vlak van facturatie. Ook daarmee gingen ze snel aan de slag om een goede oplossing te vinden.”

De integratie zit stilaan in de afrondingsfase, waardoor Diederick zich al een goed beeld over de diverse voordelen kan vormen. “Het is een grote troef dat de prijslijsten in bulk kunnen ingelezen worden, met een duidelijk overzicht van de aanpassingen. Zeker in een sector als de onze, waarin prijsschommelingen schering en inslag zijn, is dat een meerwaarde. Samen met ProfitPlus en het Nederlandse bedrijf EZ-base zijn we ook volop bezig met dataverrijking: hierdoor kunnen we op één centrale plek allerlei informatie én foto’s van duizenden producten op punt stellen, wat van essentieel belang is om een zo duidelijk mogelijke webshop te maken, die trouwens uitsluitend voor B2B-klanten zal bestemd zijn. We kijken nu al reikhalzend uit naar het moment dat we met de webshop live kunnen gaan”, besluit Diederick Degryse.

 

Benieuwd wat ProfitPlus kan betekenen voor jouw onderneming? Neem contact op