De ProfitPlus implementatie methodiek zorgt voor een succesvolle Go_live

Soms krijgen we de vraag wat de succesformule is voor een geslaagde Go_Live. Vaak maakt een menselijke aanpak het grote verschil: luisteren naar de denkwijzen én denkfouten van klanten en hen op een beter pad sturen.

We zijn al enkele jaren actief in uw sector en horen vaak dat het moeilijk is om alle processen te automatiseren. Onze ervaring leert dat de beperkingen van het huidig systeem je in gewoontes dwingt, zonder dat je daar verder vragen over stelde. Het is slim om de bedrijfsprocessen in vraag te stellen. Onze ervaren business consultant helpt je daar graag bij!

'We werken al jaren zo en de nieuwe software moet hetzelfde kunnen als de oude!'. Deze stelling is te mijden: nieuwe ERP software implementeren kost geld en tijd, dus waarom zou je investeren om ter plaatse te blijven trappelen? Je wil juist af van de oude software, dus die hoort geen voorbeeld te zijn voor waar je heen wil in de toekomst.

In de eerste week na de Go Live waakt de business consultant over de continuïteit van je bedrijfsprocessen en vanaf dan is alles anders en moeten de plus- de minpunten overheersen.

Bij de implementatie moet een ERP-software niet alleen afgestemd worden op de bedrijfsprocessen maar ook op de mensen die ermee moeten werken. Om dat te bekomen is er een business consultant nodig die dat allemaal in goede banen kan leiden.

In elke implementatie duiken er wel onverwachte problemen op. Maar wist je dat jij kan bepalen of je de problemen voor of na de Go Live ontdekt?

 De voorgestelde testperiode van zes weken dient om dergelijke problemen op tijd te ontdekken en te verhelpen.
Geef je personeel ruimte waar ze periodiek kunnen testen. Plan die momenten ook vooraf in. Kies gemotiveerde key-users. Zij zijn het aanspreekpunt voor andere collega's. Zonder inzicht en opleiding zullen mensen terugvallen in oude gewoonten: je moet niet verwachten dat iedereen de integratie begrijpt en hoe die hun specifieke rol zal beïnvloeden, ook al denk je dat het eenvoudig is.

Belang van communicatie en motivatie

Verandering is niet altijd prettig en dus zullen er altijd mensen zijn in je bedrijf die zich tegen dit project verzetten. Daarom moet je met het hele bedrijf communiceren over de visie van het project, wat erbij komt kijken, de eventuele hinder die ze kunnen ondervinden, het effect op hun afdeling, enzovoort. Betrek hen in het verhaal, maak hen duidelijk hoe belangrijk hun taak is in het geheel. Leg hen uit waarom jullie het nu anders willen doen. Maak deze communicatie regelmatig en transparant, en blijf de visie en de voordelen ervan voor je werknemers versterken. Het succes van het project hangt af van de houding en inzet van de betrokkenen.

ProfitPlus implementatie methodiek


Projecten opleveren binnen afgeproken timing en budget is wat we doen. Dat is ons vak en staan we voor gekend! Pas nadat de business consultant zijn werk gedaan heeft: analyse, dataconversie, configuratie en opleiding geven en de klant zelfstandig en sucessvol werkt met ProfitPlus, is de taak geslaagd.
Maar daar stopt het niet! Uw business consultant denk mee naar de toekomst toe. Projecten opleveren is zijn dagelijkse job en ProfitPlus staat ook niet stil. We ontwikkelen jaarlijks tientallen nieuwe features die ook voor u van belang kunnen zijn.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw onderneming, of had u graag meer informatie over de werkwijze van ProfitPlus? 

Ga op gesprek met Wouter (PRODUCTIE)     Ga op gesprek met Sarah (HANDEL)

 


Terug naar het overzicht